Første år med Soul

Det er i dag (7/12-2016) et år siden jeg omregistrerede bilen, efter at have kørt den hjem fra det centrale Tyskland. Bilen har nu kørt ca. 24.300 km, og den var lidt over 7.000 da den blev indregistreret, så den har kørt over 17.000 km på det år vi har haft den. Det er en del længere end vores benzin bil (Toyota Yaris Verso årgang 2000), men Soul’en er også på alle måder langt mere behagelig at køre.

De 17.000 km (samt tidsstyret forvarmning af kabinen – luksus) ser ud til at have trukket omkring 3.300 kWh (ud over den smule vi har ladet på Clevers og E-ons ladere, nok omkring 250 kWh). Så med høker-regning giver det 4.8 km/kWh, eller 21 kWh / 100 km. Det er omtrent samme forbrugstal som vores tidligere Peugeot 106 elbil (topfart 90 km/t), som ikke brugte el til varme, men derimod benzin.

Der har været en enkelt gang den ikke var ladet om morgenen (formodentlig slået ud af lynnedslag), så der måtte jeg holde ind ved hurtigladeren i 10 minutter på vej til arbejde. Det var også lidt bøvlet til service da værkstedet kom til at køre 12 volt batteriet fladt under firmware update og kort opdatering (det tager åbenbart mange timer).

Ellers har den kørt upåklageligt: Den bliver lynhurtigt varm og smelter isen på ruderne på vintermorgener, køler dejligt med luftdyserne i forsæderne på varme sommerdage, og bruger generelt langt under 10% af rækkevidden på klimaanlægget, pga. varmepumpen der udnytter kølevandet fra power-elektronikken.

De fabriksmonterede energi-dæk giver mærkbart mere rækkevidde end vinterdækkene, der jo oven i købet benyttes på den årstid hvor luften er tættere, og vejene typisk er våde, hvilket koster på energiforbruget. Oven i købet falder batteriets kapacitet når det bliver koldere, så opladning skal gerne starte lidt tidligere på aftenen om vinteren, end om sommeren.

Vi benytter fortsat den medfølgende mormorlader til langt det meste opladning, idet refusion af afgift til opladning desværre ikke er mulig fordi vi har solceller efter den gamle ordning med nettoafregning af forskellen mellem årets forbrug og produktion. Jeg overvejer at oprette et separat målepunkt, så bør jeg kunne få ca. 3.000 kr. refunderet i 2017, men ordningen er midlertidig, og er i 2015 og 2016 blevet forlænget i december, så det er svært at bedømme økonomien i at betale Dong for en separat måler.

Anyway – en moderne elbil som Soul’en er super komfortabel, grøn, kvik, og nem at køre overalt. Så snart vi får råd til en model med 60 kWh batteri og hurtigladning, så bliver Toyotaen også skiftet ud, så er der ikke længere nogen grund til at have en fossilbaseret bil.

Der er garanti på bilen mere end 5 år endnu, det har taget usikkerhedsmomentet ud af ejerskabet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *