Elbil som kraftværk

Den daglige topbelastning af elnettet ved aftentid, vil sjældent kunne dækkes direkte af sol og vind. Her er det så at elbilernes batterier kan komme til at spille en vigtig rolle: Som midlertidigt elværk, der leverer strøm til nettet, under spidsbelastninger. Om natten kan bilen så igen oplades, imens forbruget er lavt.

Teknologien kaldes Vehicle2Grid eller V2G, og Frederiksberg kommune har netop startet et forsøgsprojekt med dette.

Projektet blev nævnt i TV-avisen i dag: https://www.dr.dk/tv/se/tv-avisen-med-sporten/tv-avisen-med-sporten-2016-08-29/popup/#!/

Projektet er også beskrevet i elbilmagasinet Go, hvor der bl. a. stod at om 6 måneder ville private elbiler kunne deltage, samt at beløbet der kan spares fra Energinets side formodentlig vil kunne betale for installation af en hurtiglader der understøtter Vehicle2Grid. Vel at mærke en lader der lader med 11 kW (55 km/t), så Kia’ens batteri kan lade fra 0-83% på godt 2 timer.

Så jeg afventer lige udviklingen lidt. Der har jo ellers indtil 2016 med været ca. 1 kr i afgift der kan trækkes fra elprisen, hvis man har lade abonnement, og har særskilt måler. Men det er jo ikke til at vide om dette gælder i 2017.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.