Cool

Vores gamle Peugeot 106 electric 1999 havde ikke AirCon, og det har vores Toyota Yaris Verso 2000 heller ikke. C1’eren havde, men den var manuel og uden termostat, så det var enten for koldt eller for varmt.

Kia’en har automatisk køling/varme med termostat, og desuden varme i rat og 4 sæder (det er børnene glade for på kolde vintermorgener). Aircon’en kan indstilles til at starte på bestemt tid, mens bilen er tilsluttet laderen, men det er kun nødvendigt hvis man skal køre langt, da den varmer lynhurtigt op.

Her i sommervarmen er det en stor nydelse at tænde for sædekølingen i forsæderne: AirCon’ens afkølede luft blæses ud gennem små huller i sædet og ryglænet, så man slipper for at sidde og klistre i varmen.

I myldretidskøerne er det skønt at slippe for gearskift og hele tiden flytte foden mellem speeder og bremse: I B-mode regenerer elmoteren kraftigt når man letter på speederen, så man kan køre med det Tesla kalder “one pedal driving”.

Hastighedsbegrænseren er god til at sørge for at man ikke kommer til at køre for stærkt, den accellerer jo kvikt og lydløst, så man kan ellers let komme til det.

Så efter næsten 9 måneder nyder vi fortsat at køre den, det er klart familiens foretrukne køretøj.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.